X

Як примусити ЖЕК виконувати свою роботу ?

Жителі багатоквартирних будинків щодня стикаються з такою проблемою, як комунальні послуги. Точніше – їх повна відсутність або невідповідна якість.  Але споживачі послуг, часто, самі воліють «не заморочуватися» з ЖЕКами і вирішують проблему самостійно, або живуть з нею і далі. Однак така пасивна позиція ще більше посилює існуючу проблемну ситуацію. Відстоювати свої права у відносинах з  підприємствами, які надають комунальні послуги, не тільки можна, а й потрібно.

Перше, що слід пам’ятати — незважаючи на своє розмаїття, в залежності від форми власності та типу господарювання (ЖЕК, ЖЕО, ЖБК, УК, ТОВ, ДЖКП, ЖРЕД, ЖКВ та інші), житлово – експлуатуючі підприємства діють на підставі та в межах, визначених нормативно – правовими актами України.

Закон України «Про житлово – комунальні послуги», визначає, що житлово-комунальні послуги    — це  результат    господарської діяльності,  спрямованої  на  забезпечення  умов   проживання   та перебування  осіб  у  жилих  і  нежилих  приміщеннях,  будинках  і спорудах,  комплексах будинків і споруд відповідно до  нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Відповідно до ст. 21 Закону ми з вами, як споживачі, маємо право:
• своєчасно на належному рівні отримувати житлово-комунальні послуги (їх якість регулюється законодавством та умовами підписаного між постачальником і клієнтом договору);
• розраховувати на відшкодування збитків, що були заподіяні зокрема щодо наших меблів, іншого майна, приміщення; якщо була заподіяна шкода здоров’ю та життю людини в результаті неякісних послуг або їх ненадання;
• претендувати на зменшення плати за опалення та інші надані не в повному обсязі послуги або послуги, якість яких не відповідає заявленому;
• перевірити і якість, і обсяг наданих комунальних послуг (для цього потрібно знати встановлений Кабінетом Міністрів України порядок).

Обов’язки підприємств, які надають комунальні послуги:
• своєчасне якісне забезпечення клієнтів житлово-коммунальними послугами (згідно законів і договору);
• утримання внутрішньобудинкових мереж в положення технічному стані, їх обслуговування та ремонт;
• своєчасне проведення робіт з підготовки будинку і всіх його комунікацій до роботи в осінньо-зимовий період;
• розгляд звернень громадян (заявлений, претензій, скарг);
• перерахунки плати за послуги, якщо вони не були надані або їх якість не відповідала потрібним параметрам;
• проведення робіт з усунення аварій, неполадок, як виникли з вини комунальників.
Якщо ж ви вирішили, що хочете мати за свої гроші відповідні послуги, то орієнтовний алгоритм ваших дій виглядає наступним чином.

1 Підписання договору про надання комунальних послуг.

Закон України «Про комунальні послуги»  визначає, що послуги надаються на підставі договору. Це саме той документ, на підставі якого ви маєте підстави пред’являти претензії за ненадані або неякісно надані послуги, вимагати відшкодування або перерахунку вартості послуг.

Якщо договору у вас досі не має, ви подаєте заяву на ім’я начальника організації, яка надає комунальні послуги. У ній ви просите підготувати та укласти з вами договір на надання житлово-комунальних послуг на основі типового договору, а також надати інформацію про перелік послуг, їх вартості та споживчі властивості, режимі їх надання, структуру цін і тарифів і т.д. При цьому ви посилаєтеся на ст.21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», згідно з якою ЖЕК зобов’язаний укласти з вами такий договір і надати зазначену інформацію. І вказуєте, що у разі відмови ЖЕКу, ви на підставі п.6 ст.26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», ст.907 Цивільного кодексу України, припиняєте платити за житлово-комунальні послуги.

Пам’ятайте, що потрібно дуже уважно прочитати договір наданий або надісланий ЖЕКом. Є випадки що, посилаючись нібито на те, що це типовий договір споживачі  підписують його, погоджуючись на самі невигідні для них умови.

Форма типового договору про надання послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових території затверджена постановою Кабінету Міністрів № 529 від 20 травня 2009 року. Даним договором встановлений дуже типовий перелік послуг, порядок оплати, права та обов’язки сторін, відповідальність і т.д. Але в ньому немає опису тієї конкретної ситуації, притаманної у випадку саме вашого будинку і саме вашої прибудинкової території.

Тому пам’ятайте, що сторони можуть прописати в договорі і інші додаткові умови, які не передбачені Постановою КМ № 529, якщо вони звичайно не суперечать чинному законодавству України, або навпаки навіть були обумовлені іншими законами або нормативно-правовими актами.

ВАЖЛИВО

Усі заяви до підприємств, установ, оформлюються в двох примірниках. Перший подається до установи, другий – реєструється в канцелярії. Якщо у вас відмовилися взяти заяву або не хочуть поставити на вашому примірнику дату та підпис особи, яка його прийняла – відправте заяву рекомендованим листом з повідомленням. Таким чином у вас на руках залишиться другий примірник заяви і документ, якій підтверджує, що ця заява була подана до відповідної установи, організації. 

Якщо ж ЖЕК або інша організація, яка надає комунальні послуги, не надає їх або ви не задоволені їх якістю, наступний етап — це оформлення акта-претензії, в якому ви повинні бути ретельно зафіксовані наявні порушення.

2. Оформлення акта-перетензії.

Для цього потрібно подати в ЖЕК відповідну заяву, в якій ви вказуєте, що згідно такого-пункту вашого з ЖЕКом договору, ЖЕК зобов’язався надати вам такі-то послуги, які були надані з порушеннями або взагалі не були надані. Наприклад, будинок не був підготовлений до зими, від чого в під’їзді тепер холодно. Або не прибирається прибудинкова територія.

Відповідно до ст.18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», у разі порушення виконавцем умов договору, споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії, а представник виконавця зобов’язаний з’явитися не пізніше терміну, зазначеного в договорі . І вказуєте, де і протягом якого терміну (як правило, двох днів), повинен з’явитися представник ЖЕКу. Заява має бути зареєстрована, у вас повинен залишитися доказ вашого звернення.

ВАЖЛИВО

Звернення по телефону  не завжди можна потім підтвердити. Тому краще все ж таки подати заяву. 
У разі якщо представники ЖЕКу у встановлений договором термін не прибули для складання акту-претензії, або якщо мешканці будинку за результатами розгляду заяви отримали від ЖЕКу тільки формальну відписку, вони можуть самостійно скласти такий акт. Для цього достатньо, щоб його підписали три і більше споживачів.

У цьому акті має бути зазначено, що відповідно до договору ЖЕК зобов’язався надати такі-то послуги, які надані не були.
Акт-претензия (зразок)

Споживач: ___________________________________________,
Яка мешкає за адресою:
 ____________________,
Номер засобів зв’язку –

А К Т

Між Споживачем  (ПІБ) ____________________, та ЖЕКом “_______________________________”, укладено Договір про надання житлово-комунальні послуги від «_____» ______________ 20_____ року, за адресою: у квартирі __________, будинка __________, по вулиці _______________________, у м. ________________. Відповідно до п. _____ зазначеного договору ЖЕК зобов’язався, згідно умов забезпечити надання наступних послуг: (які були наданні з порушеннями, чи в загалі не наданні).

В зв’язку із чим Споживач 1 — ___, Споживач 2 — ____, Споживач 3 — ____________
склали зазначений Акт – претензію, про наступне та стверджують що: в період з «______» _____________ 20_____року до «______»___________________ 20____року, за адресою_________, не прибиралася прибудинкова територія.

Дата, підписи. 

Оформлений акт-претензія з письмовою претензією споживача про перерахунок вартості наданих комунальних послуг або в компенсації завданих збитків передається в ЖЕК, який впродовж 3 робочих днів має ухвалити рішення щодо такої претензії.

3 Підготовка до судового розгляду.

Після оформлення акта-претензії, ви можете подати в ЖЕК заяву про порушення умов договору. Де вказуєте, що між вами і ЖЕКом був укладений договір від такого-то числа, згідно з яким ЖЕК зобов’язався надавати такі-то послуги. Але їх не надав, про що є акт від такого-то числа.
У зв’язку з чим на підставі викладеного та керуючись ст. ст. 18, 20, 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Законом України «Про захист прав споживачів», ст. ст. 15, 19, 20 Закону України «Про звернення громадян», ви просите наступне: по-перше, усунути те-то і те-то (прибрати, перерахувати); по-друге, повідомити вам письмово про результат розгляду вашої заяви.
Навіть, якщо ви не плануєте звертатися до суду, документи треба оформлювати відповідно до судових вимог: зберігати всі заяви (з копіями підтверджуючих документів),  залучати для експертизи ліцензованих експертів-оцінювачів, які могли б дати офіційний висновок про наявність дефекту і вартості його усунення (наприклад, ремонту). Витрати на залучення таких фахівців потім будуть включені в суму відшкодування, які ви вимагаєте від ЖЕКу через суд.
Одночасно можна звернутися зі скаргою на незаконні дії ЖЕКу до відділень управління захисту прав споживачів, виконавчого комітету місцевої ради та прокуратури.
Також, за наявності коштів, мешканці будинку можуть за свій рахунок вирішити існуючу проблему, а потім звернутися до суду з позовом про відшкодування витрачених сум. У цьому випадку, потрібно зберегти всі документи, що підтверджують понесені витрати (квитанції про оплату, рахунки і т.д.), для подальшого надання цих доказів у суді.
Важливо знати, що суд визнає тільки ті витрати, які ви зможете підтвердити.

Автор консультації: Солом’янське районне управління юстиції у м. Києві

Читайте также:

Остались вопросы? Обращайтесь!

Поделиться:

Публикации
Tags: ГФСдоговорЗаконконсультантналогинедвижимостьправопроверкисудУкраинауслугиформаэкспертюрист