Як не допустити порушення своїх прав у супермаркеті
Мабуть, у кожного траплялася в житті ситуація, коли заходячи в супермаркет з пакетами, ви майже змушені під тиском охорони залишити їх у камері схову, хоча пошарпаний та «втомлений» вигляд дверцят зовсім не викликає довіри. А може, намагаючись пройти поміж тісних рядків, ви випадково розбили кілька пляшок, і з вас вимагають компенсацію? Або історія, коли на виході з магазину голосно дзеленчить протикрадіжна рамка, і охоронці магазину ввічливо (а часом і не дуже) просять оглянути вашу сумку, а інколи проводять справжнісінький обшук у окремій кімнаті.
Обов’язкова процедура чи свавілля осіб без повноважень? Які повноваження мають охоронці у супермаркеті і як поводити себе у разі назріваючого конфлікту? Інциденти у супермаркеті — це якраз та побутова ситуація, вірогідність якої у повсякденному житті дуже велика. І це саме той випадок, коли знання законів справді знадобиться кожному.
Ситуація 1. Охоронець наполягає, щоб відвідувач супермаркету залишив рюкзак у шухлядці. При цьому поруч висить табличка «Адміністрація не несе відповідальності за залишені речі»
Відповідно до п. 21 Порядку провадження торгової діяльності та правил торгового обслуговування на ринку споживчих товарів, суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити доступ споживачів до торгових об’єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торгових об’єктах. А у випадку наявності у покупця таких товарів суб’єкт має створити умови для збереження речей споживачів. Таким чином, очевидно, що здавати до камер зберігання речі ви повинні, тільки якщо маєте з собою товар, який продається у цьому конкретному супермаркеті.
Але ж як здавати, якщо ніякої відповідальності ніхто не несе? Відповідно ч. 3 ст. 937 Цивільного кодексу України, між покупцем та супермаркетом виникають відносини поклажодавця та зберігача з того самого моменту, як покупцем отримано бірку, ключ, номерок тощо. А вже згідно ст. 950 і 951 Цивільного кодексу України, зберігач несе відповідальність за майно, що зберігається, та у випадку його втрати чи пошкодження повинен відшкодувати збитки поклажодавцю.
Втім, у разі зникнення особистих речей можуть виявитися втрати, які компенсувати не так просто. Важливі документи, гаджети, коштовності, пам’ятні речі… Супермаркет навряд чи погодиться відшкодувати ваші збитки добровільно, а судові процеси — це завжди час, фінанси та нерви. І якщо ви не бажаєте залишати свої речі напризволяще, маєте повне право брати їх з собою. А ось охоронець, який досить наполегливо просить вас залишити сумочку в шухляді, примусити вас до цього права не має. Адже відповідно до ЗУ «Про охоронну діяльність», ввічливо попросити він, звісно, може, а ось наполягати у разі відмови — ні.
Ситуація 2. На виході з супермаркету спрацювала протикрадіжна рамка, і охоронець просить у вас надати усі ваші речі для огляду
Згідно ЗУ «Про охоронну діяльність» працівник охорони супермаркету не має жодних прав обшукувати вас, вимагати надати на огляд речі, відкрити сумку чи вивернути кишені. Проте, знову ж таки, ввічливо попросити він цілком може. І тут уже тільки покупцеві вирішувати, як реагувати у подібному випадку. Відповідно до ст. 264 Кодексу України про адміністративні правопорушення, особистий огляд може проводитись уповноваженими на те посадовими особами Служби безпеки України, органів Національної поліції та інших спеціальних органів. Тобто вимагати відкрити сумку, а тим більш торкатися ваших особистих речей жоден охоронець у супермаркеті права не має. А ось затримати покупця у випадку можливої крадіжки чи іншого протиправного діяння працівник охорони магазину цілком може. Як, власне, і кожен громадянин України, але лише для передачі працівникам поліції. Жодних обшуків чи допитів працівниками супермаркету проводитись не може.
Ситуація 3. Ви випадково пошкодили товар, а саме розбили пляшку недешевого алкоголю, і адміністрація разом з охоронцями дуже наполегливо рекомендують відшкодувати супермаркету збитки
У випадку вказаної вище ситуації неповороткому покупцеві можна вільно полишати супермаркет, адже, як ми вже зазначали вище, обмежити пересування іншої особи охоронці права не мають, хіба що у випадку можливого правопорушення до приїзду наряду поліції. Хоча якраз поліцію адміністрація магазину, швидше за все, викликати не стане, і ось чому. Відповідно до ст. 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник. А відповідно до ст. 668, ризик випадкового знищення чи пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару. Про ці норми законодавства знають і працівники магазину, і всі спроби змусити заплатити абсолютно позбавлені правових підстав. І якщо на камерах з магазину немає запису того, як ви навмисне псуєте товар у залі продажу, абсолютно нічого платити ви не будете.
Слід завжди пам’ятати про свої права та права інших громадян, а також про культуру та ввічливість у громадських закладах, і багатьох неприємних ситуацій уникнути буде дуже просто. І Тоді прогулянки по магазинах приноситимуть лише користь та позитивні емоції!
Раніше «Судово-юридична газета» повідомляла, що потрібно робити, якщо в супермаркеті вкрали сумку. Юрист розповів, куди звертатися, якщо з візка супермаркету вкрали особисті речі.
Остались вопросы? Обращайтесь!
Поделиться:
Публикации