X

Оцінка податкового ризику

Оцінка податкового ризику

Оцінка податкового ризику є напрямком податкового консультанта юридичної фірми AGTL Kharkiv, Kyiv, Odessa.

Податкові ризики – це ймовірність несприятливих наслідків для платника податків внаслідок вчинення (або не вчинення) будь-яких дій. Це не просто теоретична категорія – повна оцінка податкових ризиків завжди кількісна: рівень ймовірності і кількість грошей, які будуть втрачені. Оцінка та оптимізація податкових ризиків є важливим інструментом управління, який дозволяє платнику податків заздалегідь прогнозувати свої податкові обов’язки та свідомо проводити податкове планування.

Поняття податкових ризиків

Саме визначення податкового ризику з’явилося відносно недавно.

Податковий ризик – це можливість несприятливої події, в якій компанія, організація або фізична особа, яка прийняла податкове рішення, може або не може отримати ресурси, втратити передбачувану вигоду або понести додаткові фінансові або іміджеві втрати. Простіше кажучи, податкові ризики загрожують організації штрафами, пенями, втратою репутації на ринку, а в деяких випадках і кримінальною відповідальністю.

Це визначення передбачає наявність податкових ризиків не тільки для платників податків, а й для держави в особі виконавчої гілки влади. При цьому податкові ризики полягають у можливому зменшенні суми податків, які є основною складовою бюджету.

Податкові ризики, які можна оцінити в грошовому вираженні, потрапляють до категорії фінансових, оскільки самі податкові відносини є частиною фінансових відносин. Нефінансні ризики, пов’язані з кримінальною відповідальністю, оскільки не можуть бути оцінені в грошовому вираженні, принаймні юридично.

На примітці

У Нідерландах власна формалізована система внутрішнього контролю податкових процесів, правильність якої підтверджує незалежний аудитор, є вагомою причиною звільнення від податкової перевірки.

Основними характеристиками податкового ризику є:

Види податкових ризиків

Існує кілька видів податкових ризиків, спричинених певними причинами. Найпоширенішим серед них є ризик додаткового оподаткування в результаті виявлення порушень під час податкової перевірки. Але крім нього існують також ризики неефективного оподаткування, ризики збільшення податкового навантаження, ризики кримінальної відповідальності.

Податкові ризики бувають двох принципово різних типів:

«Прямими» ризиками є податкові ризики організації або фізичної особи, пов’язані з можливим майбутнім застосуванням проти неї санкцій за порушення податкового законодавства або додатковий податок і штрафні санкції. Будь-який платник податків стикається з цими ризиками за волі або полоном: серед них такі ризики, як ризики відмови в податкових відрахуваннях і в податковому відшкодуванні, заборона на використання податкових пільг, застосування податкових покарань до особи або навіть кримінальне переслідування за податкові злочини.

«Зворотними» ризиками є ризики відсутності ефективної податкової оптимізації, коли платник податків сплачує надмірні податки через незнання своїх прав та можливостей або через їх неефективний захист. Це більш практичний аспект питання, але його не можна ігнорувати. Звичайно, держава не карає надмірною сплатою податків, але наслідки зворотних ризиків можуть бути не менш руйнівними, ніж наслідки прямих: відсутність податкової оптимізації похизувала сам бізнес, не залишивши грошей на розвиток, на виплати акціонерам та інвесторам, а часто і на саме існування.

Оптимізація податків дозволяє мінімізувати ці ризики або взагалі їх усунути. В кінцевому рахунку, аналіз податкових ризиків і їх мінімізація є інструментами для отримання додаткових переваг з вашої ситуації, пошуку прихованих резервів бізнесу і економії грошей.

Фактори податкового ризику

На виникнення податкових ризиків впливають дві групи факторів: зовнішні та внутрішні.

Зовнішні фактори:

Інформація: податкові проблеми контрагентів, зміна посади податкових, судових та фінансових органів з питань оподаткування, несвоєчасне надходження інформації від державних органів.

Економічна: фінансово-господарська діяльність платника податків, зміни складу платників податків, зміни переліку податків, зміни податкових ставок або інших елементів оподаткування, зміна штрафних санкцій.

Соціальна: соціальна політика, корупція.

Політичний: конфлікт з владою.

Внутрішні чинники:

Організаційна: недостатня кваліфікація працівників податкових відділів компаній, взаємодія структурних підрозділів між собою та з податковими органами в процесі нарахування податків, низька обізнаність керівництва про податкові ризики.

Технічні: відсутність податкового планування, недосконала технологія обліку та обробки інформації при розрахунку та сплаті податків.

Економічний: витрати на утримання податкової одиниці або користування послугами аудиторських та консалтингових компаній, погіршення фінансово-господарської діяльності фірми.

Соціальний: конфлікт інтересів власника та керівництва організації.

Зазвичай податкові ризики виникають там, де є невизначеність. Але якщо з іншими видами ризиків вітчизняні бізнесмени вже навчилися боротися більш-менш ефективно, то ставлення до податкових ризиків в Україні, на відміну від решти цивілізованого світу, не надто серйозне. Часто керівництво компанії дізнається про обтяжливі податкові наслідки угоди після її завершення, коли вже пізно вживати заходів для їх зменшення.

Чому ризики повинні управлятися

Як правило, підприємці, які активно розвивають свій бізнес, з цим відтворюють і податкові ризики, тому найбільш далекоглядні і досвідчені компанії, особливо середні і великі, почали створювати окремі підрозділи, які займаються управлінням податковими ризиками.

Незважаючи на загальну актуальність проблеми управління податковими ризиками, українські та іноземні ризик-менеджери бачать ці ризики по-різному. Для українських компаній найголовніше – зменшити загрозу претензій з боку податкової та податкової, а також накладення штрафів. Іноземні компанії також розуміють ризик переплати податків. Саме це, ширше розуміння податкового ризику, що стимулює впровадження в організації повноцінної системи внутрішнього контролю, спрямованої не тільки на уникнення додаткових нарахувань, а й на вибір оптимальної податкової системи.

Інструмент оцінки податкових ризиків

Будь-який платник податків, як правило, отримує більше користі від операцій з меншим оподаткуванням. У цьому немає нічого зрозумілого – в багатьох випадках істотна оптимізація податків може бути досягнута в рамках закону і з повагою до його норм. Однак як відповісти на питання: де межа між допустимим податковим плануванням і незаконним ухиленням від сплати податків?

Єдиним, на нашу думку, повноцінним інструментом оцінки законності податкових рішень та планування ризиків є комплексний правовий аналіз норм права та правоохоронних органів – рішень судів усіх інстанцій, узагальнення судової практики, тлумачень правоохоронних органів.

Виходячи з практики, ми можемо достовірно оцінити, наскільки ви ризиковані у своєму податковому плануванні або, навпаки, скільки можливостей для цього ви пропустите. Ми з нетерпінням чекаємо, щоб допомогти вам сформувати позицію і захистити себе від ризиків, заснованих на останніх тенденціях і механізмах права.

Методи управління податковими ризиками

Зниження ризику – це зниження ймовірності та обсягу можливих збитків. Для цього в компанії працює цілий ряд методів оцінки податкових ризиків, кожен з яких може принести реальну користь компанії:

Диверсифікація.

Це процес здійснення подібних операцій в різних варіантах, які варіюються в градусі податкового ризику від нуля до допустимого в компанії рівня. Одним з видів диверсифікації може бути розширення присутності на територіях з різними податковими умовами, наприклад, в офшорах. Але за допомогою диверсифікації знизити податкові ризики до нуля неможливо.

Обмеження обсягу торгів.

Йдеться про накладення лімітів на суму, за яку можуть бути зроблені податково-ризикові операції. Обмеження є одним з найважливіших і найефективніших методів зниження податкових ризиків, як правило, він використовується компаніями в разі значних портфельних ризиків.

Створення системи внутрішнього моніторингу процесів, пов’язаних з податками.

Така система передбачає відстеження всіх податкових розрахункових і платіжних заходів. Для цього всі структурні підрозділи компанії розробляють і ввести в дію нормативно-правові акти по цьому процесу: внутрішні нормативні акти, методичні рекомендації, формалізовані процедури розрахунку податків, посадові інструкції, систему KPI.

Формалізація податкових процесів всередині компанії.

Вона дозволяє ефективно виявляти, збирати та аналізувати інформацію про можливі податкові ризики з метою прийняття необхідних рішень для їх мінімізації. Побудова формату управління ризиками залежить від специфіки бізнес-процесів в конкретній компанії. Більшість організацій реалізують його за допомогою внутрішніх розпорядок, нормативно-правових актів, конкретних процедур, посилюючи при цьому вимоги до документів внутрішнього контролю.

Автоматизація процесів, в тому числі оформлення документів.

Для цього використовується або оновлюється програмне забезпечення, яке відповідає за автоматизацію бізнес-процесів компанії, включаючи податкові процедури.

Підвищення обізнаності професіоналів та менеджменту.

Цей метод постійно контролюється податковим законодавством, включаючи консультації з податковими органами або з експертами аудиторських та консалтингових фірм. Ще один спосіб підвищення обізнаності – проведення дю хребтів контрагентів, з метою отримання вичерпної інформації про їх достовірність з точки зору податкових ризиків.

Підвищення кваліфікації співробітників податкового відділу та оптимізація штату співробітників у цій сфері.

Для підвищення кваліфікації персоналу, відповідального за обчислення та сплату податків, необхідно забезпечити відстеження всіх змін у законі, вивченні та застосуванні новітніх комп’ютерних програм. Для оптимізації штату компанії може бути виділений підрозділ податкового обліку або фахівець з оподаткування.

Створення системи внутрішнього аудиту податкових ризиків або залучення зовнішніх аудиторів

(внутрішня та зовнішня перевірка податкової ініціативи). Ефективний метод управління податковими ризиками, який полягає у створенні сервісу в компанії, відповідального за дотримання встановленого порядку розрахунку та сплати податків. Внутрішні податкові перевірки проводяться в інтересах компанії і регулюються її внутрішньою документацією, всі перевірки такого роду проводяться власними силами організації. Бажано створювати департамент внутрішнього аудиту тільки у великих фірмах, тому малі та середні організації зазвичай залучають зовнішніх аудиторів для мінімізації податкових ризиків.

Податковий консалтинг.

Постійна співпраця з податковими консалтинговими фірмами також може бути ефективним методом зниження ризиків, оскільки експерти мають інформацію про останні зміни в законодавстві та мають великий практичний досвід у сфері оподаткування.

Самострахування.

Цей метод полягає в тому, що компанія вважає за краще страхувати себе, а не купувати страховку, заощаджуючи таким чином кошти. Самострахування є формою створення резервних фондів безпосередньо на самих підприємствах.

Страхування.

Суть цього методу полягає в тому, щоб дати компанії частину доходу з метою пом’якшення ризику. Фактично, організація готова платити за зниження свого ступеня до нуля, купуючи страховку. Фірми, які шукають ризиків, намагаються застрахувати себе, щоб забезпечити максимальну компенсацію фінансових втрат, які вони можуть понести лише.

При виборі методу зниження податкового ризику платник податків повинен заздалегідь оцінити його можливі наслідки. Зниження податкових ризиків до прийнятного рівня вимагає високого рівня професіоналізму в податковій, бухгалтерській та судовій практиці. Часто виявляється, що компанія, особливо маленька, здатна зробити це тільки за допомогою зовнішніх фахівців.

Наші послуги

Ми пропонуємо нашим клієнтам як правову оцінку податкових ризиків організації в цілому, так і аналіз податкових ризиків для окремих операцій. Ми також працюємо з такою специфічною категорією ризиків, як податкові ризики фізичних осіб. Всі наші фахівці висококваліфіковані і мають великий досвід роботи в податковому праві.

Оцінка податкових ризиків може проводитися для різних цілей і методів, але вона завжди повинна надавати відповіді на наступні питання:

Результат

За результатами оцінки нашими експертами податкових ризиків організації або фізичної особи ви можете отримати повний аналіз наявних ризиків, а також можливі варіанти їх мінімізації. Проведення такої оцінки дозволить платнику податків не тільки бути готовим до можливих наслідків, а й гарантує можливість відстоювати свою позицію перед податковими органами в будь-якій спірній ситуації.

Ми проконсультує вас, допоможемо організувати бухгалтерську підтримку, вибрати податкову систему, а при необхідності – перевірити процеси організації вашого бізнесу з юридичних, бухгалтерських, податкових, а також фінансових питань. І повірте, ваші гроші неодмінно повернуться до вас.

Підпишіться на (@AGTLua) наш канал Telegram T.me / AGTLua

Виклику! +38 (050) 676-34-45, +38 (098) 028-08-51.

ЗАМОВИТИ ОЦІНКУ ПОДАТКОВОГО РИЗИКУ

Залиште Ваше ім'я та номер телефону, і наш працівник зв'яжеться з Вами як тільки зможе.