Податкові повідомлення отримали не всі. Як чинити в такій ситуації? Хто має право на пільги у 2018 році? Які штрафні санкції світять за несплату?
Головне управління ДФС у Львівській області у відповіді на інформаційний запит кореспондента IA ZIK роз’яснило особливості сплати у 2018 році податку на нерухомість та земельного податку та що змінилося, порівняно з попереднім роком.
Як зміни щодо сплати податку на нерухомість та земельного податку з фізичних осіб у 2018 році, порівняно із 2017 роком?
Внесено зміни в оподаткування пільгових категорій фізичних осіб – платників земельного податку, зокрема: змінами внесеними до п.281.2 ст.281 Податкового кодексу України скасовані обмеження щодо застосування пільги до однієї ділянки із сплати земельного податку фізичним особам. Тобто, з 01.01.2018 року звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для категорій фізичних осіб, які визначені п.281.1 ст.281 ПКУ, зокрема, інваліди першої і другої групи, фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років, пенсіонери (за віком), ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України, «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм.
Якщо фізична особа, визначена у п.281.1 ст.281 ПКУ, має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання і загальна площа таких земельних ділянок перевищує граничні норми відведення, то така особа до 1 травня поточного року подає письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки про самостійне обрання/заміну земельних ділянок для застосування пільги. Пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з базового податкового (звітного) періоду, у якому подано таку заяву.
Якщо до 1 травня поточного року така фізична особа не подала до контролюючого органу заяву про самостійне обрання/заміну земельних ділянок для застосування пільги, то у поточному році оподатковуються всі земельні ділянки, які є у її власності.
Якщо заява про самостійне обрання/заміну земельних ділянок для застосування пільги подана до контролюючого органу після 01 травня поточного року, то пільга починає застосовуватися до обраних земельних ділянок з наступного податкового (базового) періоду.
Чи зросли ставки податків (мінімальна і максимальна), зокрема, у Львові та області?
У 2018 році фізичні особи сплачують податок на нерухомість за 2017 рік. Ставки податку встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад – залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості, що не перевищує 1,5% розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року, за 1 квадратний метр бази оподаткування. Станом на 01.01.2017 року розмір мінімальної заробітної плати 3200 грн, тому максимальна ставка податку 48 грн за 1 квадратний метр. При сплаті податку на нерухомість в 2017 році за 2016 рік максимальна ставка податку, яку могли прийняти органи місцевого самоврядування, не перевищувала 3%. Станом на 1 січня 2016 року розмір мінімальної заробітної плати становив 1 378 грн, відповідно максимальна ставка податку – 41,34 грн за 1 квадратний метр.
Органи місцевого самоврядування мають право щороку переглядати ставки місцевих податків. Для прикладу, Львівська міська рада змінила ставки податку на 2017 рік по об’єктах нежитлової нерухомості. Зокрема: за нежитлову нерухомість, яка розміщена в першій зоні необхідно сплачувати 1,25% розміру мінімальної заробітної плати або 40 грн за 1 кв.м. (при ставці податку за 2016 рік 1% або 13,78 грн за 1 кв.м.), в другій зоні – 1% або 32 грн за 1 кв.м. (при ставці податку за 2016 рік 0,75% або 10,34 грн за 1 кв.м.), в третій зоні – 0,75% або 24 грн за 1 кв.м. (при ставці податку за 2016 рік 0,5% або 6,89 грн за 1 кв.м.). По об’єктах житлової нерухомості ставки в порівнянні з 2016 роком не змінилися. Проте, враховуючи збільшення розміру мінімальної заробітної плати з 1378 грн у 2016 році до 3200 у 2017 році, відповідно збільшилась сума нарахованого податку.
25 000 грн додатково сплачують власники будинків понад 500 кв.м. та квартир понад 300 кв.м. за кожен такий об’єкт житлової нерухомості.
Щодо земельних платежів.
Базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3% від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування – не більше 1% від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь – не менше 0,3% та не більш як1% від їх нормативної грошової оцінки. Для прикладу: у м. Львові встановлено ставку земельного податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, у розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки. Ставку земельного податку за земельні ділянки,
зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими товариствами, індивідуальними гаражами, садовими і дачними будинками фізичних осіб, а також за земельні ділянки, надані для потреб сільськогосподарського виробництва, водного та лісового господарства, які зайняті виробничими, культурно-побутовими, господарськими та іншими будівлями і спорудами, у розмірі 0,03% від їх нормативної грошової оцінки. Нормативно-грошову оцінку земельних ділянок затверджено ухвалою Львівської міської ради № 631 від 30.06.2016.
Враховуючи, що ставки земельного податку у Львові в 2018р. порівняно з 2017р. не змінювались і значення коефіцієнта індексації нормативно-грошової оцінки землі, згідно даних Держгеокадастру, в поточному році дорівнює 1 – сума нарахованого земельного податку в порівнянні з 2017 роком не зміниться.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, до 1 лютого подають контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформують відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Хто звільняється від сплати згаданих податків у 2018 році?
Відповідно до чинного законодавства пільга зі сплати податку на нерухомість фізичним особам надається у вигляді зменшення бази оподаткування:
для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 кв. метрів;
для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 кв. метрів;
для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), – на 180 кв. метрів.
Не оподатковуються:
а) будівлі дитячих будинків сімейного типу;
б) гуртожитки;
в) житлова нерухомість непридатна для проживання, визнана такою згідно з рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаної територіальної громади;
г) об’єкти житлової нерухомості, що належать дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, дітям-інвалідам, які виховуються одинокими матерями, але не більше одного такого об’єкта на дитину;
ґ) МАФи та об’єкти нежитлової нерухомості на ринках;
д) об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім’ям, у яких виховується п’ять та більше дітей.
Органи місцевого самоврядування за місцем знаходження об’єкта нерухомості можуть доповнювати перелік об’єктів або їх власників, які не оподатковуються.
Так, на території м. Львова додатково звільнені від сплати податку:
а) об’єкти нерухомості, які є у власності учасників АТО;
б) гаражі.
Згідно з податковим законодавством звільнення від сплати податку за земельні ділянки, передбачене для відповідної категорії фізичних осіб (інваліди першої і другої групи; фізичні особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років; пенсіонери (за віком); ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; фізичні особи, визнані законом особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи) поширюється на земельні ділянки за кожним видом використання у межах граничних норм:
для ведення особистого селянського господарства – у розмірі не більш як 2 гектари;
для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах – не більш як 0,25 гектара, в селищах – не більш як 0,15 гектара, в містах – не більш як 0,10 гектара;
для індивідуального дачного будівництва – не більш як 0,10 гектара;
для будівництва індивідуальних гаражів – не більш як 0,01 гектара;
для ведення садівництва – не більш як 0,12 гектара.
Від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.
Чому у повідомленнях чи квитанціях про необхідність сплати податку не розписана формула його розрахунку?
Форма податкового повідомлення – рішення затверджена Міністерством фінансів України. Нарахування проводяться на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно або на підставі оригіналів документів на право власності. Тому кожна фізична особа має можливість самостійно перевірити суму нарахованого податку, перемноживши площу об’єктів нерухомості, яка зазначена в документах на право власності, на відповідну ставку податку. Окрім цього, на веб-сайті ГУ ДФС у Львівській області можна ознайомитися з прикладами розрахунку податку.
Як діяти, якщо громадянин не отримав повідомлення про необхідність сплати податку вчасно, або взагалі не отримав?
Органи ДФС, відповідно до податкового законодавства, надсилають платникам податків повідомлення – рішення за наявною в органах ДФС інформацією про місце реєстрації платника. Інформація про місце реєстрації платника – це інформація, внесена до інформаційних баз фіскальної служби на момент, коли громадяни звертались до фіскальних органів з метою отримання ідентифікаційних кодів. Протягом місяця після зміни місця реєстрації громадянин зобов’язаний повідомити про такі зміни контролюючий орган, де він поставлений на облік. Якщо платник не повідомляє ДФС про зміну реєстрації – податкове повідомлення-рішення надсилається на адресу, інформація про яку міститься в контролюючому органі, тобто стару адресу. Таким чином платник не ознайомлений із сумою проведених нарахувань податку. Внаслідок чого виникає податковий борг, штрафні санкції, арешт майна.
У зв’язку з цим громадяни, у яких змінилися реєстраційні дані, зобов’язані надати в державну податкову інспекцію за місцем реєстрації заяву за формою № 5 ДР про внесення змін до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків.
Громадянам, які володіють об’єктами житлової нерухомості, площа яких перевищує пільгову, або нежитлової нерухомості, у разі неотримання податкових повідомлень-рішень, з метою уникнення заборгованості, необхідно звернутися до органів ДФС за місцем їх реєстрації.
Які передбачені штрафні санкції за несвоєчасну сплату згаданих податків?
У разі, якщо платник податків не сплачує податок протягом 60 днів – штраф:
при затримці до 30 календарних днів – 10% погашеної суми податкового боргу;
при затримці більше ніж 30 календарних днів – 20% погашеної суми податкового боргу.
За порушення термінів сплати платнику надсилається податкова вимога із зазначенням суми боргу.
У разі несплати суми податкового боргу, яка зазначена в податковій вимозі, на майно платника податків накладається арешт до моменту погашення боргу.
Як діяти, наприклад, якщо громадянин вчасно сплатив податок, однак він не дійшов за призначенням з вини «Укрпошти»? Чи будуть тоді штрафні санкції?
Якщо з вини банківської установи чи «Укрпошти» платіж здійснено не за призначенням – необхідно представити до органу ДФС за місцем здійснення платежу заяву, до якої долучити копію платного документу, лист з банківської установи про допущені помилки.
Куди скаржитися у разі неправильного нарахування згаданих податків чи виникнення інших непорозумінь?
Платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем реєстрації для проведення звірки. У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів документів на право власності, платник подає відповідні заяви контролюючому органу із копіями підтверджуючих документів. Тоді контролюючий орган проводить перерахунок суми податку і вручає йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим.
Для платників податку, які зареєстровані у м.Львові, можна отримати необхідну інформацію щодо нарахованого податку на мінус першому поверсі адмінбудинку ГУ ДФС у Львівській області за адресою: м.Львів, вул.Стрийська, 35.
Источник: protokol.com.ua