Судове оскарження рішень податкових органів
Судове оскарження рішень податкових органів (ГФС) є складним і трудомістким процесом, що вимагає високої кваліфікації як в податковому, так і в процесуальному праві.
Це дійсно важко?
Тільки для початку огляду платнику податків необхідно підготувати:
- Заява, що описує його позицію щодо кожного оскаржуваного аргументу;
- документи, що доводять аргументи платника податків;
- Документи, що підтверджують порядок досудового оскарження;
- процесуальні документи, необхідні для звернення із заявою (підтвердження сплати судового збору, повідомлення податкового органу про застосування та інші технічні документи).
У складних випадках обсяг наданих документів сягає кількох томів, при цьому помилка в кожному з документів загрожує запереченням захисту прав платника податків. Дуже поява в суді також вимагає досвіду і підготовки. Не секрет, що вміння представляти інформацію іноді залежить від результату справи.
Чи дійсно це займе багато часу і зусиль?
Для розгляду судових справ в Україні в залежності від категорії справ передбачені такі етапи:
- Попереднє слухання та адміністративний суд першої інстанції;
- слухання справи в апеляційному суді;
- розгляду справи в касаційному суді.
На кожному етапі може бути кілька нарад. Останній етап досить рідкісний на практиці – тільки в дуже складних і в кожному випадку випадках, однак, перші два етапи є абсолютною більшістю податкових спорів. Засідання проводиться за спеціальними правилами суду, крім того, що відбувається в звичайних корпоративних спорах. Якщо ви не знайомі з цими правилами, ви ризикуєте програти справу через процедурні помилки. Ви готові ризикувати своїми грошима і часом?
З нашого досвіду тільки своєчасне звернення до професіоналів дозволяє впоратися з цим завданням. Ми маємо необхідний досвід і кваліфікацію і будемо раді представляти Ваші інтереси.
Ми розуміємо, що є ризики невдачі в кожному позові, і ми поважаємо право наших клієнтів ефективно витрачати свої кошти. Перед кожним судовим процесом ми проводимо попередній аналіз можливих судових перспектив для наших клієнтів, для нас важливо, щоб наша робота була максимально продуктивною для Вас, і Ви вирішили розпочати складний і тривалий судовий процес, маючи всю необхідну інформацію у Вашому розпорядженні.
Що можна оскаржити?
Судове оскарження рішень податкових органів – чи можна все оскаржити? Для початку відзначимо, що не кожна дія податкового органу може бути успішно оскаржена.
Податковий кодекс України (НК) закріпив право платників податків оскаржувати рішення, дії або бездіяльність наглядових органів (посадових осіб) в адміністративному або судовому порядку (п. 17.1.7. Ст. статті 56 NK).
Ось неповний перелік дій (бездіяльності) та рішень державних податкових органів (ВС), які можуть бути предметом оскарження:
1) податкові повідомлення-рішення про визначення розміру грошового зобов’язання платника податків оскаржуються в адміністративному та судовому судочинстві;
2) рішення про арешт майна платника податків (ч.
3) відмова органу СНК прийняти податкову декларацію (п. 49.12.2. Стаття 49 NK) оскаржується в адміністративному та судовому судочинстві;
4) рішення про скасування реєстрації платника ПДВ оскаржуються в адміністративному та судовому судочинстві;
5) Накази про проведення перевірок оскаржуються в суді;
6) податкові консультації, викладені в письмовій формі (199.00. NK) оскаржують позов. Визнання судом недійсними податкових консультацій є підставою для надання нових консультацій у світлі висновків суду.
При цьому вони не підлягають самостійному зверненню, наприклад, актам, складеним за результатами податкових перевірок. Ці документи лише фіксують результати перевірок, а тому не є рішеннями, які породжують правові наслідки.
Умови оскарження
Судове оскарження рішень податкових органів та його термінів. Перш за все, хотілося б звернути увагу на час, встановлений на 86,7. Стаття 86 NK України. Це крайній термін подання заперечень до акта (посилання), складеного (складеного) за результатами податкової перевірки. Він складає 5 (п’ять) робочих днів з дня отримання акта (посилання).
Адміністративне оскарження
Строки адміністративного оскарження врегульовані Податковим кодексом досить чітко. Так, початкова скарга на податкове повідомлення-рішення або інше рішення органу державної податкової служби подається до вищого органу ДСНС протягом 10 календарних днів з дня отримання платником податків відповідного рішення (ч.
Якщо податковий орган самостійно визначив грошове зобов’язання платника податків з причин, не пов’язаних з порушенням податкового законодавства, таке рішення може бути оскаржене адміністративно протягом 30 календарних днів після отримання (с. 56.12. ст.
Скарга, подана відповідно до строків, передбачених Податковим кодексом, призупиняє виконання платником податків грошових зобов’язань, визначених у оспорюваному рішенні, з дня подання скарги до дня завершення процедури адміністративного оскарження. За цей час сума грошового зобов’язання вважається непослідовною, а податкові вимоги не надсилаються.
Днем подання скарги вважається день фактичного надходження скарги відповідним контролюючим органом, а в разі її подання датою надходження поштою від платника податків поштової служби зі скаргою, яка вказана в повідомленні про вручення або на конверті.
Кінцевий термін подання повторної скарги до вищого податкового органу також становить 10 календарних днів, що на наступний день отримання рішення про результат скарги (ч. Якщо цей період пропущено, скарга не розглядається і повертається платнику податків з причин повернення.
Судове оскарження
Строки судового оскарження не так чітко врегульовані.
Загальний строк судового оскарження встановлюється статтею 99 Кодексу адміністративного судочинство України (КАС). Це 6 (шість) місяців з дня, коли людина дізналася або повинна була знати про порушення своїх прав, свобод або інтересів. При цьому частина п’ята цієї ж статті встановлює одномісячний строк для судового оскарження рішення суб’єкта владного процесу, на підставі якого може бути заявлена вимога про стягнення коштів.
Водночас статтею 99 КАС передбачено, що з метою захисту прав, свобод та інтересів особи, як самого КАС, так і інших законів можуть встановлюватися різні строки звернення до адміністративного суду, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли людина дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Такі особливі терміни, які мають перевагу в застосуванні понад загальні умови КАС, встановлює Податковий кодекс. Але навіть тут конфліктів не було. Не вдаючись у подробиці, відзначимо лише, що різні норми Податкового кодексу по-різному регулюють терміни оскарження рішень податкових органів. На підставі якого строк звернення до суду для оскарження рішення Державної податкової служби може бути 1095 днів з дня отримання такого рішення, незалежно від того, чи скористався особа своїм правом на досудове врегулювання спору шляхом адміністративного оскарження.
Наслідки перевалу
Судові оскарження рішень податкових органів можуть бути не ефективними. Таким чином, адміністративний позов, поданий після закінчення встановлених законом строків, залишається без розгляду, якщо суд про застосування особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку, визначеного (стаття 100 КАС).
Існує ще одна обставина, яку не можна ігнорувати. Пункт 56.18. Статтею 56 НК України прямо передбачено, що коли платник податків звертається до суду з позовом про визнання недійсним рішення контролюючого органу, грошове зобов’язання вважається неузгодженим до дня набуває чинності судового рішення. Як не дивно, саме тут ховається улов.
Коли закінчується судове оскарження рішень податкових органів? За даними 56.17. Стаття 56 Українського національного комітету процесу адміністративного оскарження завершена, зокрема, до дня, наступного за останнім днем граничного строку подання скарги на податкове повідомлення-рішення або будь-яке інше рішення контролюючого органу у разі, якщо така скарга не була подана у визначені строки, а також дня, коли платник податків отримав рішення Державної податкової адміністрації України. На цій же сторінці 56.17. Стаття 56 НК України стверджує, що днем завершення процедури адміністративного оскарження вважається день дії договору грошового зобов’язання платника податків.
Час
Пункт 57.3. Статтею 57 НК України передбачено, що платник податків зобов’язаний сплатити нараховану суму грошового зобов’язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, за винятком випадків, коли протягом такого строку такий платник податків починає процедуру оскарження рішення контролюючого органу. У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов’язання платник податків зобов’язаний погасити узгоджену суму, а також пеню та пеню, якщо вони доступні протягом 10 календарних днів, що настають за днем такого договору. У разі несплати податкового зобов’язання в зазначені терміни існує податковий борг.
Очевидно, що повернути з бюджету раніше сплачені (стягнути) гроші дуже складно. І судове оскарження рішень податкових органів може не допомогти. Це не панацея. Тому можна дати одну пораду: оскаржити податкові повідомлення до суду або протягом 10 днів з моменту отримання відповідного рішення, або, у разі його адміністративного оскарження, не чекаючи завершення процедури адміністративного оскарження.
Ми проконсультує вас, допоможемо організувати бізнес, вибрати податкову систему, а при необхідності – супроводжувати процес організації вашого бізнесу з юридичних, бухгалтерських, податкових, а також фінансових питань. І повірте, ваші гроші неодмінно повернуться до вас.
Підпишіться на (@AGTLua) наш канал Telegram T.me / AGTLua
Виклику! +38 (050) 676-34-45, +38 (098) 028-08-51.