Запити податкових органів.Податкові запити
Запити податкових органів, відповідь на податкові запити – це напрямок податкового консультанта юридичної фірми AGTL Kharkiv, Kyiv, Odessa. При проведенні податкових перевірок, а також поза межами таких перевірок податкові органи можуть запросити додаткові документи та інформацію від платника податків або його контрагентів. І іноді на практиці такий запит може бути зроблений зі значним перевищенням прав податкових органів. Відповісти чи ні?
Роз’яснення за такими запитами можуть захистити платника податків від ризиків або, навпаки, викликати нові нарахування. Крім того, можуть виникнути ситуації, коли платник податків просто не може подати документи за запитом: запитані документи можуть бути відсутні, можуть бути втрачені або зроблені з помилками. Що робити платнику податків у такому випадку, адже неподання документів спричинить за собою штраф?
При очевидній простоті цієї дії, як правило, саме відповіді на запити, які є основою комунікації з відповідальним органом – від такої відповіді залежить вся подальша комунікація з податковим органом на кілька періодів вперед.
Ви отримали запит?
Платники податків періодично отримують запити від податкових органів на інформацію та її документальне підтвердження (далі – запити).
Ці запити часто бентежать платників податків, оскільки:
- або вимагають більш широкого спектру інформації, ніж підстави для подання запиту.
- або, на думку платника податків, неправильно оформлені.
Стаття 73 Податкового кодексу України закріплює право контролюючих органів надсилати платникам податків письмові запити щодо надання інформації, необхідної для виконання функцій, покладених на контролюючі органи, завдань, документального підтвердження.
Але коли ви отримуєте такий запит, не завжди потрібно надавати пояснення та копії первинних документів. Адже в більшості випадків, отримавши копії заявлених документів, контролюючі органи проводять перевірки, фіксують порушення податкового законодавства.В результаті законослухняний платник податків отримує податкове повідомлення-рішення, в якому йому нараховується сума податку або пені.
Але ігнорувати такий запит неможливо, адже податковим кодексом України передбачено, що ненадсягненя відповіді на такий запит вважається підставою для позаплановою документальної перевірки.
Перевірка зазвичай супроводжується втратою великої кількості часу, і в результаті перевірки компанія все ж в більшості випадків отримує податкове повідомлення-рішення про додаткову суму податків, або застосування штрафів. У майбутньому оскарження ППР потребуватиме набагато більше грошей і часу, ніж своєчасна і інформована відповідь на запит.
Як відповісти на запит?
Відповідно до статті 73.3 статті 73 Податкового кодексу України (НСКУ) податкові органи мають право звернутися до платників податків з письмовим запитом на інформацію, необхідну для виконання функцій, покладених на податкові органи, та її документальне підтвердження. Порядок надходження такої інформації податковою службою визначено постановою Кабінету Міністрів No1245 від 27.12.2010 р.
Причини запиту
Письмовий запит надсилається платнику податку за наявності хоча б однієї з таких підстав:
- на підставі аналізу податкової інформації, отриманої відповідно до закону, факти свідчать про те, що платник податків порушив податкове, валютне законодавство, законодавство у сфері запобігання та протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, яке контролюється податковими органами;
- Визначити рівень нормальних цін на товари (роботи, послуги) під час перевірок;
- Виявлено дані, що містяться в податкових декларацій, поданих платником податку;
- до платника податків надійшла скарга про ненадячати покупцеві податкову накладну або порушити правила заповнення податкової накладної;
- У разі протидії примиренню;
- в інших ситуаціях, визначених НТЦУ.
Оформлення запиту
Запит підписує голова (заступник голови) державної податкової служби і обов’язково містить:
- Номер і дата
- посилання на закон, згідно з яким податковий орган має право на таку інформацію;
- Підстави для розслідування
- Перелік запитаних запитань та супровідних документів;
- санкцій за невиконання вимог запиту.
Подання запиту
Запит вважається поданим, якщо він подається листом з повідомленням про доставку на податкову адресу або надається під квитанцією платнику податків або його посадовій особі, а в разі електронного направлення – при отриманні програмно-сформованого повідомлення про доставку. Якщо запит зроблений з порушенням вищезазначених вимог, платник податків звільняється від обов’язку надати відповідь на такий запит.
Платники податків зобов’язані подати запитувану інформацію та документацію протягом одного місяця з дня отримання запиту.
Не обов’язково добровільно описувати оригінали документів за межами компанії за письмовою вимогою податкових органів (с. 20.1.23 п. 20.1 ст. Виняток становлять лише випадки вилучення документів:
- За рішенням суду;
- за рішенням слідчого про виготовлення слідчих дій – обшук або засвіче (ст.177, 178 Кримінального процесуального кодексу України);
- рішенням суду про вилучення оригіналів первинних фінансових та бухгалтерських документів (ч.
Відповідь на запит має містити
1. Номер і дата запиту податкового органу, на який надається відповідь.
2. Преамб: “Уважно вивчивши…
3. Аналітична частина. Існує потреба в послідовному аналізі посилань на всі нормативні акти, зазначені в запиті, і якщо вони застосовуються неправильно або не на місці, вказують на те, що вимоги існуючого законодавства не існують. При бажанні можна пояснити, в яких випадках вимоги запиту будуть законними і будуть задоволені.
4. Формулювання висновку про те, що вимоги, зазначені в запиті, не відповідають чинному законодавству, а тому не можуть бути виконані.
5. Ввічливе нагадування про те, що органи державної влади та їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та способу, які передбачені Конституцією та законами України (проти 2 п. 19 Конституції України).
6. Ввічливе прощання.
Важливо відзначити, що невмотивовану відмову надати документи, зазначені в запиті, є підставою для проведення позапланових перевірок. Тому необхідно відповідати на запити податкових органів. У цьому випадку ви або задовольняєте вимоги в запитах податкових органів, надаючи копії всіх необхідних документів, або повинні надати письмову аргументативу відмову в задоволенні таких вимог.
Обов’язково зверніться до норм чинного законодавства, які ви вважаєте порушеними, як обґрунтування відмови у нададуть запитувану інформацію та документи. Також у відповіді на запит доцільно наголосити, що Ви законослухняний сумлінний платник податків і в разі дотримання законних вимог зобов’язані їх негайно виконати.
Як подати відповідь на запит або відмову в нададуть інформацію органу ГФС?
Ви можете відповісти на запит або лист із запереченням запитуваної інформації:
- відправити на замовлення лист до ГФС поштою з вкладенням і повідомленням про доставку. Вкладення, завірена працівником пошти, стане доказом того, які документи ви надіслали до органу ГФС, а повідомлення про вручення стане доказом отримання органом ГФС цього листа;
- безпосередньо до органу GFS. У цьому випадку переконайтеся, що другий екземпляр вашої відповіді позначено на його отримання GFS тіла.
Контент-сервіс
Наші фахівці з радістю допоможуть вам підготувати відповіді на запити податкових органів, зокрема:
- Проаналізувати запит в частині повноважень податкового органу на отримання запитуваної інформації;
- надавати консультації щодо можливих наслідків відповіді на запит, його мотиви та причини;
- Підготувати роз’яснення для податкового органу, максимально відповідні інтересам платника податків;
- При необхідності представляти інтереси платника податків при наданні усних пояснень податковому органу;
- оскаржити дії податкового органу та його посадових осіб, у разі необхідності захисту інтересів платника податків.
Яким би складним не був запит податкових органів, наші клієнти мають право розраховувати на оперативну допомогу наших фахівців, які допоможуть побудувати взаємодію з податковими органами з найбільш вигідної для платника податків позиції.
Щороку завдяки зусиллям нашої компанії платники податків, які використовують наші послуги, в тому числі відповіді на запити податкових органів, заощаджує значну суму грошей. За юридичної допомоги наших юристів Ваша компанія буде захищена від необґрунтованих запитів контролюючих органів.
Ми проконсультує вас, допоможемо організувати бізнес, вибрати податкову систему, а при необхідності – супроводжувати процес організації вашого бізнесу з юридичних, бухгалтерських, податкових, а також фінансових питань. І повірте, ваші гроші неодмінно повернуться до вас.
Підпишіться на (@AGTLua) наш канал Telegram T.me / AGTLua
Виклику! +38 (050) 676-34-45, +38 (098) 028-08-51.